• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą nie dla wszystkich. Zobacz kto nie wjedzie

Maciej Naskręt
17 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą obecnie trwa wykonywanie przejść poprzecznych między obiema rurami. W tunelu pod Martwą Wisłą obecnie trwa wykonywanie przejść poprzecznych między obiema rurami.

W tunelu pod Martwą Wisłą ze względów bezpieczeństwa nie będą poruszać się nie tylko piesi, czy rowerzyści. Możliwe, że zakaz obejmie też samochody ciężarowe z materiałami niebezpiecznymi. Mandaty mogą się posypać dla tych kierowców, którzy zatrzymają się w tunelu lub pojadą tam za wolno.



W połowie przyszłego roku ma być otwarty tunel pod Martwą Wisłą. Postanowiliśmy sprawdzić, jakich niespodzianek dotąd niespotykanych w Trójmieście jak i w całej Polsce (bo to pierwszy w kraju tak duży podziemny obiekt drogowy) mogą spodziewać się m.in. mieszkańcy.

Przypomnijmy jednak wcześniej parametry obiektu. Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł - inwestorem jest miejska spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą spółka OHL.

Mandaty w tunelu dla pieszych i rowerzystów

To, że piesi i rowerzyści nie będą się poruszać w Tunelu pod Martwą Wisłą wiemy praktycznie od momentu opracowania projektu budowlanego. Będzie obowiązywał tam bezwzględny zakaz chodzenia i jazdy rowerem. Próba przejścia może skutkować wręczeniem mandatu w wysokości 50 zł. Rowerzyści za ten czyn otrzymają mandat w wysokości 100 zł. Oczywiście funkcjonariusze będą mogli wlepić mandat za spowodowanie zagrożenia na drodze. Tu kara jest bardziej surowa - siedem dni na zapłatę od 20 do 500 zł.

Istnieją jednak rozwiązania, które mają umożliwić sprawne przedostanie się na drugą stronę właśnie pieszym i rowerzystom. Na razie są to jednak pomysły.

Tłumy gdańszczan zwiedziły Tunel pod Martwą Wisłą

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku opracowuje ofertę przewozową, w ramach której planuje się uruchomienie linii autobusowej z rejonu Stogów przez Trasę Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą, Letnicę, Czarny Dwór, Zaspę i dalej w kierunku innych dzielnic. - Nowa linia autobusowa z pewnością zyska ogromną popularność wśród mieszkańców z powodu krótkiego czasu przejazdu - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca Dyrektora ds. Przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Jednak to zdaniem pieszych i rowerzystów nie jest dobry pomysł. Uważają oni, że przejazd wyłącznie z przystanków między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu powinien być darmowy. To ma zachęcić do podróży tunelem i być alternatywą dla likwidowanego promu kursującego przy Twierdzy Wisłoujście. Mamy zapewnienie, że urzędnicy zajmą się tym tematem.

Czy będziesz korzystać regularnie z tunelu pod Martwą Wisłą?

Będą mandaty za zatrzymywanie i wolną jazdę w tunelu?

Kierowcy powinni wiedzieć, że obsługa tunelu nie będzie mogła dopuścić do sytuacji, w której sznur aut stanie we wnętrzu tunelu pod Martwą Wisłą. Potok aut w sytuacji problemów będzie zatrzymywany przed podwodną przeprawą. Dlatego zaprojektowano instalację monitoringu wewnątrz obiektu, powstanie też całodobowe centrum zarządzania tunelem, która ma ułatwić prace obsłudze.

- System monitoringu w przypadku np. otwarcia drzwi w przejściach poprzecznych, użycia telefonu w punkcie SOS, wykrycia pożaru przez system detekcji - spowoduje automatyczne wyświetlenie obrazów z kamer monitorujących ten rejon na monitorach całodobowej obsługi tunelu - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

System monitoringu ponadto umożliwia też automatyczne wykrycie wszelkich zdarzeń w tunelu - takich jak pogorszenie przejrzystości powietrza, zatrzymanie pojazdu, pojazdy jadące pod prąd, pojazdy jadące ze spowolnioną prędkością, obecność pieszych lub rowerzystów.

To oznacza, że zarządcy będzie łatwiej zidentyfikować zagrożenia i wezwać służby, które temu zapobiegną. Łatwiej będzie też zidentyfikować kierowców, którzy popełnią wspomniane wykroczenia. Oznacza to, że mogą posypać się mandaty za np. blokowanie pasa w tunelu, za co grozi mandat od 50 do 200 zł i cztery punkty karne.

Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą

Tunel nie dla wszystkich ciężarówek

Zgodnie z dokumentacją bezpieczeństwa tunelu z roku 2010, zaleca się nadanie tunelowi dwóch kodów z rozróżnieniem na porę dnia i nocy. Pierwszy to klasa A i oznacza, że w godz. 22-6 brak jest ograniczeń w przewozie ładunków niebezpiecznych - m.in. cieczy łatwopalnych, materiałów wybuchowych, czy gazów palnych. Taki zakaz ma obowiązywać w godz. 6-22 i wtedy obowiązywać będzie klasa E.

Gdyby jednak miało dość np. do zapalenia się ciężarówki, system płyt zapewnia 240 minut ochrony przeciwpożarowej konstrukcji tunelu.

Ponadto w tunelu ma działać mechaniczne oddymianie za pomocą wentylatorów strumieniowych. - W każdej nitce tunelu będzie 11 wentylatorów podwieszonych pod stropem tunelu, które w przypadku wystąpienia pożaru automatycznie włączają się, powodując usunięcie dymu z tunelu - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

Miejsca

Opinie (161) 9 zablokowanych

  • Brak możliwości przejazdu dla rowerów zostanie zaraz ogłoszony przez "specjalistów" wielkim bublem, fuszerką (27)

    ..i wyrzucaniem pieniędzy w błoto.

    • 218 55

    • bo to jest bubel (14)

      W Norwegii jeździłem tunelami długimi na kilka kilometrów i jakoś nie było problemu z dopuszczeniem tam ruchu rowerowego.
      A bywało, że była osobna nitka tunelu tylko dla rowerów.
      Da się? Da się...

      • 62 77

      • tyle ze w Norwegii masz inne ukształtowanie terenu. (1)

        • 51 26

        • terenu pofałdowanego, czyli

          szarej substancji podsufitnej
          u decydujacych

          • 6 3

      • tunele norweskie (3)

        nie da się porównać tunel w Norwegii z tunelem pod Wisłą.Tam są zupełnie inne warunki pełno fiordów i gór i zakazywanie przejazdu rowerem jest bez sensu. Rowerem przejewżdżaja norwedzy krótkimi tunelami o długości klkusetmetrów, tunele o wielkiej długości i na dużej głębokości pod poziomem morza lub ziemi nie są wykorzystywane do jazdy rowerami bo i po co?. Tunel pod Wisła nie może być oddany dla jazdy rowerami ze względów bezpieczeństwa rowerzystów .

        • 33 14

        • (1)

          Norkapptunellen - 6.8km długości, zjazd na 212m pod poziom morza.
          Nie tylko można jechać rowerem ale nawet jest chodnik w środku na całej długości.
          Oczywiście natężenie ruchu zupełnie inne (prawie żadne) i rzeczywiście nie można w Gdańsku puścić rowerów w tunelu po jezdni - nie przy naszych kierowcach.
          Jednym słowem zrypano projekt.

          • 39 16

          • ale jest w obu tunelach szeroki prawy chodnik awaryjny

            jak mówił jeden z inżynierów na dniu otwartym - nie ma żadnego prawnego bądź projektowego problemu. Miasto nie wyraża chęci.

            • 39 5

        • A jakie to niebezpieczeństwo ma zagrażać pieszym i rowerom skoro tam jest chodnik?

          umrą z głodu zanim pokonają te kosmiczne 1100metrów ?
          p.s.chociaż taki tłusty Budyń mógłby nie dać rady - fakt.

          • 20 13

      • ty ... chwalipięta .. ja też byłem w Norwegii (3)

        i i spotkałem się z niejednym zakazem dla pieszych czy rowerów w tunelu .. więc nie bądź taki światowiec i nie rób ludziom wody z mózgu

        • 40 5

        • Zgadzam się

          Też byłem, jak już się tak chwalimy i dopuszczone do rowerowego ruchu były te wykute w skałach (albo też był objazd innym tunelem). Dla tych pod wodą były ograniczenia dla ruchu rowerowego. Inna sprawa, że nie było problemu z znalezieniem alternatywy tzn. mostu albo promu.

          • 17 2

        • powód (1)

          piesi i rowerzyści nie zostali tam dopuszczeni ze względu na potencjalne bazgroły, jakie mogłyby sie pojawić w tunelu - grafiti.

          • 8 1

          • to z samochodu bez blach nikt Ci bazgrołów nie zrobi?

            jeszcze szybciej ucieknie niż myślisz

            • 3 3

      • Da się?

        Da się, tylko koszty szerszego tunelu będą "amerykańskie"

        • 5 1

      • Większa "Damroka"

        Czy te tunele były pod woda czy wydrążone w górach???
        To jest właśnie ta różnica !!!
        Wydrążenie dodatkowego tunelu dla rowerzystów :-) to już zdecydowany dodatkowy problem. Chyba nie ma większej "Damroki".

        • 5 0

      • wow

        nitka specjalnie dla rowerow

        ale coz norwegia to bogaty kraj naszego nie stac widocznie na kilometrowy tunel tylko dla rowerow

        zawsze rowerzysci moga sie zrzucuc na swoj tunel

        • 6 1

      • To wracaj do Norwegii

        • 3 1

    • mnie ten zakaz nie dziwi (4)

      dziwią mnie pomysły odpłatnego przewożenia rowerzystów autobusami przez ten odcinek. Jeśli nie jest możliwe DARMOWE przewożenie tylko przez tunel to trudno. Ale dłuższy odcinek nie jest potrzebny a za taką krótką przeprawę nie zamierzam płacić jak za zwykły przejazd. Do zastanowienia jest wariant jakiegoś specjalnego super ulgowego biletu na przewiezienie roweru i rowerzysty przez ten odcinek, ale po pierwsze nie sądzę żeby to było realne a po drugie nie wiem czy nawet niewielka opłata nie będzie zaporową dla kogoś chcącego tam jeździć codziennie np do pracy.
      Generalnie zakładam, że dla rowerzystów ten przejazd w ogóle nie będzie istniał

      • 22 26

      • (3)

        Obecny prom tez darmowy nie jest, a ludzie korzystają.

        • 48 5

        • Prom kosztuje 2zł z rowerem (2)

          Prom kosztuje 2zł z rowerem i ma sie pełny komfort przepłyniecia. Ja jakos nie widze 20 rowerzystow w zwykłym autobusie, a czekac na nastepny który bedzie za 30min albo pozniej to bezsensu.

          • 23 2

          • (1)

            ta, tylko ile taka przeprawa promem trwa? pomijając to, że jak zbudują tunel, to promy przestaną kursować.

            • 7 1

            • prom przestanie kursowac w okresie zimowym

              • 1 0

    • i barodz dobrze, tunel to nie miejsce dla rowerow (1)

      nawet w Norwegii i Szwajcarii nie ma tam tras rowerowych

      • 16 13

      • nieprawda - tunele sa jak najbardziej dla rowerow. Bywają nawet oddzielne obok tych dla ruchu kolowego. Prawda jest oczywiscie to - i nalezy o tym pamietac!!! - nie ma tam tuneli pod rzekami a w skałach.

        • 10 4

    • naprawdę mi ciebie żal, przeginaczu

      czy po mieście poruszałeś się tylko samochodem przez ostatnie kilka lat? jak się czułeś po wyjściu z bryki gdy próbowałeś przejść na drugą stronę ulicy?

      • 5 4

    • We Włoszech też jest zakaz

      jazdy rowerem w tunelach (choć być może są jakieś wyjątki), ale jakieś korzystne rozwiązanie dla rowerzystów trzeba wypracować.

      • 6 2

    • leming ty juz sie głupota pochwaliłes na wyborach

      • 1 3

    • eee..to do bani taki tunel...

      PO proponuję inne zabawki kupować...

      • 0 2

    • tunel jest kolejnym elementem

      systemu drogowego mającego na celu "odciążenie" śródmieścia z transportu kołowego popularnego tranzytu dla portu i zakładów pracy. Obwodnica południowa już spowodowała iż wjazd od Podwala w Okopową i na Armi Krajowej jest luźniejszy. Dla pieszych i rowerów niech w ciągu nowej Wałowej zrobią tunel jak wam zależy, tamtędy bliżej będziecie mieli na jarmnark :P

      • 3 0

  • Kogoś chyba nieźle powaliło (6)

    skoro sądzi, że rowerzysta po to jedzie rowerem, by czekać na przystanku na transport, zapłacić za ten transport i przejechać ok 1,5 km a następnie wysiąść i dalej jechać rowerem.
    Ja za taki postęp dziękuję.

    • 156 135

    • re (4)

      Rowerzysta powinien korzystac z drogi dla rowerow.tunel taka droga nie jest i basta.autostrada tez nie mozesz rowerem...

      • 73 17

      • nie zrozumiałeś o co mi chodzi, (3)

        nie można wpuścić rowerzystów - OK, tylko po co te chore pomysły z przewożeniem na tym odcinku. Nie wiem komu to potrzebne, bo na pewno nie rowerzystom.

        • 13 31

        • jesteś co najmniej dziwny.

          To zabrzmiało jak. Niektórzy nie mają rowerów. A wsumie nie wiem komu są potrzebne rowery bo napewno nie rowerzystom.

          • 14 9

        • Już tłumaczę

          Jak będę chciał się wybrać na wycieczkę na Westerplatte, do Twierdzy Wisłoujście, to z chęcią odpuszczę sobie auto na rzecz roweru, pod warunkiem że będę mógł się przedostać na drugą stronę rzeki nie okrążając jej przez miasto.
          Nie jeżdżę tamtędy do pracy, a tym bardziej rowerem, ale rozwiązanie umożliwiające przeprawę autobusem z jednej na drugą stronę rowerzystom pomiędzy najbliższymi przystankami po obu stronach tunelu uważam za bardzo dobre i potrzebne.

          • 22 3

        • musisz sie przesiasc na rower wodny... chociaz w sumie wtedy ten tunel tez Ci nie potrzebny... :D

          • 5 2

    • to lepiej przejechać przez całe miasto i mieć w plecy przynajmniej godzinę?

      dobrze że będzie można autobusem przejechać i nie widzę w tym nic dziwnego.

      • 2 0

  • Kilkoma tunelami na swiecie podróżowałem (17)

    i nigdzie nie było tam drogi dla rowerów czy pieszych. Tyle w temacie.

    • 305 31

    • To chyba faktycznie tylko kilkoma (10)

      Bo ja widziałem w Europie wiele tuneli z dopuszczonym ruchem rowerowym, z pasem rowerowym, osobną nitką tunelu tylko dla rowerów a nawet całe tunele zrobione tylko dla rowerów i pieszych.
      Nawet niedawno w USA jechałem tunelem z drogą rowerową w środku.

      • 19 39

      • (6)

        Ale gdzie w USA,w tunelach łaczących New Jersey i Nowy Jork też nie wolno jeżdzić rowerami oraz chodzić pieszo.

        • 26 4

        • (3)

          San Francisco, jeśli już o to pytasz.

          • 10 5

          • (2)

            a ja jak byłem w singapurze to jechałem rowerem w tunelu tylko do połowy , bo potem mi się odechciało jechać i był tam taki parking , gdzie można zostawić rower i pójść na piechotę dalej. a jak wyszedłem po drugiej stronie to mama już tam była i wołała wstawaj synku bo się spóźnisz do gimbazy

            • 57 8

            • bardzo śmieszne

              • 4 4

            • a ja mam wujka w szwecji i wielu innych

              • 0 0

        • za to wolno po poboczach autostrad (1)

          • 1 3

          • minusy dla zasady?

            • 0 0

      • To podaj przykład takich tuneli (2)

        Ja zjeździłem pół Europy i w ŻADNYM tunelu rowerzyści nie mieli "wstępu".
        A może w tunelu Wisłostrady można jeździć rowerem? Albo Mont Blanc czy inny Gotthard?

        • 9 5

        • (1)

          stary tunel w Hamburgu z windami. Mozna przejsc pieszo nawet.

          • 3 1

          • Ale stary Elbtunnel ma chyba ze 100 lat ... :D

            nie ta kategoria raczej ;)

            • 1 0

    • Czemu mamy się sugerować co mają inni ?

      a może lepiej mieć takie drogi rowerowe niech np. Niemcy mówią czemu my nie mamy skoro w Polsce już jest ;-) Poza tym cały zachodni świat nagle zdecyduje że trzeba to jednak przebudować aby były te dogi co więcej będzie ich stać na to a Polskę ? i wtedy wszyscy będą pisać dużo jeżdżę po świecie i tam w każdym tunelu jest DROGA ROWEROWA ;-)

      • 6 3

    • leming cymbale ja zato kazym tunelem jechałem rowerem i nikt mi nigdy mandatu nie wlepił (3)

      mimo ze policja nieraz nim jechała!

      • 1 9

      • minus za "leminga" (2)

        Ludzie, czy Wam juz ta partyjna propaganda calkowicie mozgi wyzarla?

        Wszyscy jestesmy Polakami, a Wy sie dajecie jak dzieci dzielic jakims partyjnym watazkom, ktorych historia (i Bog jesli istnieje) osadzi wlasciwie.

        Miejscie swoj mozg i przestancie z tymi "lemingami". To juz zalosne. Wymysl cos swojego.

        • 6 2

        • bo w tym kraju są 3 obozy: mochery, lemingi i myślący (1)

          na nasze nieszczęście bydła z 2 pierwszych grup jest najwięcej bo ci korzystają najwięcej z mediów.

          • 3 1

          • nie, na nasze nieszczescie 2 pierwsze grupy sa przekonane, ze sa w 3

            90% Polakow uwaza, ze 90% Polakow to idioci...

            • 2 0

    • W Norwegii

      W Norwegii to akurat chodziłem wieloma tunelami i to nie tylko takimi w miastach. Nie widziałem żadnych zakazów, były chodniki i nikt nas nie chciał ukarać.
      Jednocześnie nie twierdzę, że tam wolno chodzić każdym tunelem.

      • 4 0

  • (1)

    Tunele jak i stosowane systemy zabezpieczeń nie są żadną nowością na świecie i wszędzie jest dobrze.... tylko Polacy zawsze maja dużo zastrzeżeń do wszystkiego a to źle.

    • 71 10

    • najważniejsze że zapowiadają mandaty dla zawalidrogów.
      Obawiam się jednak że temat odpuszczą i będą karać tylko tych którzy o 5km/h przekroczyli prędkość, pomimo że nie potrafią ani nie są w stanie jej poprawnie zmierzyć.

      • 1 0

  • A czy będą tablice zmiennej treści? (3)

    Jak w innych krajach w przypadku tego typu obiektach drogowych.

    • 36 2

    • będzie tablica zmiennej treści (1)

      raz napiszą że jesteś goopi , a innym razem że się pomylili bo jednak bardzo goopi.

      • 20 0

      • Nie bądz taki jak Twojego Ojca dzieci. Nie którzy byli dalej niż w Kościerzynie lub odwrotnie.

        • 1 3

    • Tak, są przewidziane takie tablice

      • 2 0

  • Dla rowerów i pieszych niech zbudują kładkę nad martwą Wisłą. (2)

    A co stać nas! Niech zachód paczy i się uczy.

    • 59 18

    • (1)

      Apacze sobie

      • 2 1

      • A Komancze sobie

        • 1 0

  • Na moście uniwersyteckim w Bydgoszczy jest darmowy przejazd (1)

    między przystankami przed i za nim. Taka alternatywa jest jak najbardziej ok i mnie, jako rowerzyście, spokojnie by wystarczyła.

    • 67 9

    • może jakieś autobusy dostosowane do przejazdu większej ilości rowerów? Coś kiedyś słyszałem o takim pomyśle między górnym i dolnym tarasem

      • 1 3

  • Ciekaw jestem czy mózgi od dróg pomyśleli dalej. (1)

    Tzn. jeśli dojedziemy droga do świateł na zaspie i co dalej.. dobra droga się w zasadzie kończy. A ruch po otwarciu tunelu będzie o wiele większy. Pewnie wtedy zamkną drogę i rozpoczną ..... remont.

    • 46 9

    • poczytaj dziecko o "DRODZE ZIELONEJ"

      ktora konczy sie przy Ergo Arenie.

      Jesli powiedzieliby, ze biora 500 mln na jej zbudowanie to krzyczalbys, ze przeciez niepotrzebnie sie zadluzaja.

      • 3 0

  • Dlaczego (2)

    ikwidują prom do Wisłoujścia? Pierwsze słyszę.

    • 25 12

    • bo bedzie tunel - moze slyszales....

      • 14 3

    • bo wczoraj się skończyły wybory

      i dziś mogą już mówić o niewygodnych tematach. Tylko coś poszło nie tak i temat wypłynął na szerokie wody przed drugą turą.

      • 8 2

  • Zakazać jazdy rowerem przez wiadukt Owczarnia. (5)

    Skoro w tunelu można zakazać postawić to dlaczego na wiadukcie gdzie jest 80 centymetrowej szerokości chodnik dla pieszych nie można takiego zakazu postawić.

    • 24 31

    • Do autobusu wejdzie jeden, góra dwa rowery. (2)

      Jak autobusy będą jeździć co ok. 20-30 min to żadna rewelacja.

      Rowerzyści też dojeżdżają do pracy w Porcie, więc to bez sensu rozwiązanie.

      Prom zlikwidują, a co w zamian?

      Panie Adamowicz wczoraj postawiłem na karcie krzyżyk przy Pana nazwisku, więc oczekuję czegoś w zamian.

      • 6 5

      • dzięki naiwniaku. Od 20 lat nic nie robię prócz przyjmowania wpłat za kolejne posiedzenia zarządu

        także buziaki na drogę

        • 15 0

      • prawdopodobnie będziesz miał szansę jeszcze to odwrócić

        tunel spełnia wymagania skrajni, aby chodnik awaryjny udostępnić rowerom i pieszym. Droga ma klasę G, czyli pojawi się na wjeździe "50".

        • 1 2

    • Chodnik jest dla pieszych i jest za wąski na mijankę. (1)

      rowerzyści niestety muszą jechać po wiadukcie. Też bym chciał by tamtędy wiodła osobna droga rowerowa.

      • 4 1

      • no to w jedną stronę jednym chodnikiem

        a w drugą drugim

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane