• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunelem pod Martwą Wisłą pojedziemy dopiero pod koniec roku

Maciej Naskręt
11 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nie trzeba być specjalistą, by ocenić, że dotychczasowy termin udostępnienia tunelu - przełom września i października - jest nierealny. Nie trzeba być specjalistą, by ocenić, że dotychczasowy termin udostępnienia tunelu - przełom września i października - jest nierealny.

Oddala się szansa na przejazd tunelem pod Martwą Wisłą jesienią tego roku. Wykonawca domaga się zgody na przedłużenie prac, inwestor nie chce się na to zgodzić. Realny termin zakończenia prac przypada w październiku, ale wielotygodniowe odbiory sprawią, że samochody pojadą pod Martwą Wisłą na przełomie 2015 i 2016 r.



Czy martwią cię wydłużające się prace w tunelu pod Martwą Wisłą?

Firma OHL, która buduje tunel pod Martwą Wisłą, przedłożyła inwestorowi - miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne - roszczenie o przesunięcie terminu zakończenia prac budowlanych w tunelu pod Martwą Wisłą.

Swój wniosek spółka argumentuje wieloma utrudnieniami, jakie pojawiły się dotychczas w trakcie budowy przeprawy. Wśród nich wymienia dodatkowe badania geologiczne przeprowadzone w trakcie prac, czy problemy związane z zaolejeniem gruntów portowych. Ponadto też pojawiły się problemy z mrożeniem gruntu w celu wykonania przejść poprzecznych między dwiema rurami tunelu.

To wszystko zdaniem wykonawcy ma wydłużyć prace o kolejne pół roku, czyli do końca grudnia 2015 r.

Inwestor nie chce się zgodzić na tak dalekie odsunięcie terminu zakończenia prac.

- Z częścią postulatów wykonawcy się zgadzamy, ale wiele odrzucamy. Dlatego chcemy, by prace najpóźniej zakończyły się w październiku, aby przejazd był możliwy pod koniec roku - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Decyzja miasta w sprawie nowego terminu zakończenia prac to jedno, ale wiele w tej kwestii mają od powiedzenia urzędnicy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, którzy nadzorują inwestycje realizowane z funduszy unijnych. Po ostatnim wniosku inwestora (z maja 2015 r.) już zaakceptowali przedłużenie prac do 10 lipca 2015 r.

- To do CUPT będzie należała kolejna decyzja dotycząca wskazania nowego terminu zakończenia prac. Czy się zgodzą? Trudno teraz na to pytanie odpowiedzieć - podkreśla Bojanowski. Miasto musi jednak złożyć wniosek w tej sprawie.

Tymczasem na placu budowy działa komisja rozjemcza, która wypracowała już raz kompromis między inwestorem i wykonawcą. Uznała ona część terminowych roszczeń firmy OHL, dzięki czemu termin zakończenia prac przesunięto właśnie na 10 lipca.

Komisję rozjemczą powołuje się zazwyczaj na dużych placach budów, które są zlecane i prowadzone w ramach tzw. systemu FIDIC. To system wzorcowych Ogólnych Warunków Kontraktowych wykorzystywanych przy robotach budowlanych i inżynieryjnych stworzonych przez Międzynarodową Federację Inżynierów Konsultantów. W skład komisji rozjemczej wchodzą prawnicy i specjaliści niezwiązani z wykonawcą i inwestorem, których głównym zadaniem jest wygaszanie konfliktów w samym zarodku, zamiast doprowadzania ich przed sąd.

Przypomnijmy na koniec, że według pierwotnej umowy na roboty budowlane realizacja podwodnej przeprawy miała się zakończyć w grudniu 2014 r.

Przekrój podłużny tunelu pod Martwą Wisłą. Przekrój podłużny tunelu pod Martwą Wisłą.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (124) 5 zablokowanych

  • O coś nowego! (4)

    Chociaż lepiej, żeby się nie zawalił bo to bardzo ważna inwestycja.

    • 89 5

    • Przeciez te budowę prowadzi Trykosko (2)

      Juz raz położył firmę, którą prowadził Polnord - Bud

      • 6 2

      • Kolesie (1)

        Trykosko to nikt inny jak przydupas budynia.Ciekawe ile mieszkań "kupił" budyń od Polnordu?

        • 2 1

        • massz dowody - idz na prokurature

          Nie masz - nie rzucaj blotem bez zadnego poparcia.

          "Budyn" niestety legalnie nabyl te mieszkania. Inna sprawa, ze nie bylo to uczciwe*.

          * - jako prezydent miasta nie powinien zasiadac (lub pobierac pensji) w radach nadzorczych miejskich spolek.

          • 3 1

    • o co chodzi redaktorowi ?

      "Wykonawca domaga się zgody na przedłużenie prac", "Realny termin zakończenia prac przypada w październiku, ale wielotygodniowe odbiory sprawią, że samochody pojadą pod Martwą Wisłą na przełomie 2015 i 2016 r. "

      to w koncu prace wykonawcy czy wielotygodniowe odbiory inwestora beda przyczyna opoznien ?

      • 1 3

  • Buhahaha (7)

    To było do przewidzenia.

    • 104 28

    • mozna pokazac wiele przykladow podobnych inwestycji na swiecie, gdzie takze terminy nie byly dotrzymywane (2)

      Zwazajac na to, ze to pierwsza taka przeprawa budowana w Gdansku (i pewnie pierwsze tej firmy w ogole) nie jest zle. Zakladam, ze tunel bedzie sluzyl ze 100 lat, wiec pol roku opoznienia nie jest koncem swiata.

      • 17 7

      • dowalic kare

        • 8 3

      • Legalne przedluzenie kontraktu to koszty lokacji i wszystkich prac dodatkowych

        sa pokrywane z kieszeni Inwestora. Na sredniej budowie w Anglii powiedzmy jest to 2000 funtow dziennie koszty przestoju maszyn, sprzetu I ludzi. to znaczy ze, firma wykonujaca sklada roszenia na kwote 2 milinow zlotych dodatkowych kosztow i wydluzenie kontraktu. To oczywiste ze sie nie zgadzaja.

        • 4 2

    • Słyszę ten heheszek (1)

      Zawistny wprost z gdyni

      • 4 0

      • Ja Gdańskowi zazdroszę ścieżek rowerowych

        i tramwajów - tych które sie nie psują i nie jada ulicą, jak wiadomo nie trzeba wtedy stać w korkach. Poza tym niestety nie mam czego zazdrościć.

        • 1 2

    • POgrobowcy

      Propaganda sukcesu upadła.Przegrało się jedne wybory,przegra się i drugie ale wyjść z tego z twarzą jest bardzo trudno.

      • 1 1

    • w zyciu sie niewiele udalo, wiec trzeba sie koniecznie upewnic, ze inni nie odniosa zadengo sukcesu

      bo wtedy wina bylaby twoja, a tak to "w tym kraju" bla bla bla.

      Wmawiaj sobie dalej.

      • 0 1

  • Ale którego roku? (1)

    Bo to nie jest takie oczywiste.

    • 94 7

    • Zasypać i po problemie.

      • 2 1

  • Czy jest tam ddr? (1)

    Jeśli nie to kicha.

    • 11 23

    • DDR się skończył na Kill'em All

      Sorki, chciałem napisać 3 października 1990 roku ;)

      • 11 1

  • Zdaję się, że już kilka osób pisało tutaj o tym; przypuszczam, że termin tegoroczny jest też niewykonalny, połowa przyszłego roku to kto wie...

    • 52 6

  • Czyli ktoś w komentarzach przy poprzednim artykule na ten temat miał 100% racji. (2)

    Podobnie było z Panem Lisickim czy wygraną przy przetargu PKM.

    • 66 6

    • (1)

      Ktoś kto tam pracuje od dawna to wiedział, tylko urzędnicy nie mają odwagi się przyznać...

      • 14 1

      • przed wyborami nie wypadało chwalić się porażką

        • 0 0

  • "a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł." (2)

    Myślę, że jeśli chodzi o ścisłość, to wykonawca tej sumy nie "zarobi", gdyż musi od tej sumy odliczyć koszty własne.

    • 51 8

    • To ile zarabiasz? (1)

      Po odliczeniu (swoich) kosztów? :D

      • 4 6

      • komuchu !

        po prostu ZAMILCZ !

        • 2 6

  • Chyba 2016 (5)

    Adamowicz się przyspawał a obiecywał... Obiecywał...
    I tak na niego zagłosujecie, i tak was będzie robił w... i tak co wybory.

    • 80 35

    • Adamowicz to tutaj nie ma wiele do gadania... (3)

      A liczba z "16" na końcu to chyba śni mu się po nocach... A Dlaczego?
      Otóż do 31. grudnia 2015 r. trzeba ROZLICZYĆ (nie zakończyć budowę) się z Unią (i wykonawcą) cała inwestycje!! A jak nie zdążą to ZWROT całej dopłaty od UE... :D

      a to jest dopiero gruby hajs!! :D 500 mln zł? ktoś to liczył?

      • 3 6

      • hmmm skoro na zmiane terminow godza sie unijni inspektorzy to zadnego zwrotu nie bedzie. (2)

        • 5 1

        • zgodzili się do 10 lipca, ale 2015 (1)

          ile razy będą przedłużać termin?

          • 0 0

          • Jezeli wykonawca rzeczywiscie ma silne argumenty

            to pewnie tyle razy ile trzeba.

            • 0 0

    • Budyń

      Ma z czego oddawać.Wszystkie włości zająć mu na poczet kar i będzie w porzo.Puścić dziada z torbami,niech wraca tam skąd pochodzi.

      • 1 1

  • No to będzie problem... (1)

    Przed wyborami nie będzie się można pochwalić. Co raz mniej sukcesów na październik, jaka szkoda...

    • 82 12

    • kto wie...

      Teraz czarny PR, a na jesień - widzicie? zrobiliśmy! A później może być jak z drugą linią metra.

      • 1 0

  • Czyli 1 rok opóźnienia!!! Skandal czy norma, która już nikogo nie razi? (6)

    • 69 21

    • Wystarczy zobaczyc, jak przebiega budowa podobnych inwestycji w innych miejscach swiata

      nalezy wtedy dojsc do wniosku, ze to raczej tendencja.

      No coz, przetarg wygrywa sie cena + terminem. Jak juz sie wygra i przedluzy termin (a zawsze znajdzie sie jakies rzekome powody) to zamawiajacy nie ma wyjscia - zmiana wykonawcy w polowie niczego nie poprawi.

      Smutne, ale praktyka stala przy wielu zamowieniach. I nie probujcie sie oszukiwac - nie tylko w Polsce.

      • 16 3

    • lemingów nic nierazi oni sobie wszystkow wytłumaczą!! (1)

      • 9 4

      • mnie razi mialkosc intelektualna ludzi powtarzajacych jak katarynka "leming, leming, leming"

        Czy nie masz niczego ciekawszego do powiedzenia?

        • 1 0

    • Pierwotnie tunel mial byc na EURO. (2)

      Wychodzi wiec 3 lata...

      • 7 7

      • oj, bardzo sadze.

        Podaj prosze zrodlo :)

        • 0 0

      • troche poszukalem

        nie wiem, skad masz takie brednie, ale prosze bardzo:

        trojmiasto . pl/wiadomosci/Statek-z-maszyna-TBM-plynie-juz-do-Gdanska-n62884.html

        Po Euro dopiero plynal statek z czesciami do maszyny. Gdzie i kiedy slyszales, ze mialo byc na Euro?

        Na Euro mial byc przejezdny "lotniskowy" i "miejski" odcinek trasy Slowackiego (miejski fragment dzis nazywa sie Al. Zolnierzy Wykletych).

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane